Rehabilitacja ruchowa

Rehabilitacja ruchowa żart niezbędnym czynnikiem wspomagającym rozwoj ruchowy Dziecka. Układem motoryczny żart ściśle związany z układem mowy, zatem rehabilitacja ruchowa wpływa Też korzystnie na Układem mowy, ktory u Dzieci z zespołem Downa żartem opóźniony i zaburzony. Od urodzenia ponawiamy co miesiac instruktaż ćwiczeń rehabilitacyjnych.

Rehabilitacja METODA Vojty w domu:
  •  Ćwiczenia należy wykonywać ZAWSZE o Tej samej porze Dnia iw Tej samej kolejności
  • ćwiczyć w pomieszczeniu, w którym żart Ciepło
  • dotykać Dziecka BARDZO delikatnie, Bez gwałtownych ruchów (trzeba zdjąć wcześniej Pierścionki, obciąć krótko paznokcie)
  • rozebrane Dziecko kłaść na miękkim kocu CZY flaneli
  • W czasie ćwiczeń Cały czas kurs mówić zrobić Dziecka
  • unikać ostrego swiatla i głośnych dźwięków (Moga wzmagać napięcie mięśniowe)
  • kojąco wpływa na Dziecko Masaż i spokojna muzyka
  • Masaż mozna stosować nawet 4 Razy dziennie (zalecany dla Dzieci od pierwszych dni Życia)
Rehabilitacja METODA NDT Bobath

Najbardziej charakterystyczne dla Tej Metody żart stosowanie dużej liczby odruchów, specyficznej Formy ułatwiania ruchów oraz prawidłowego następstwa rozwojowego prowadzonych ćwiczeń. Usprawnianie ma na celu rozwijać odruchy na danym etapie fizjologiczne, a hamować odruchy patologicznie przetrwałe. Technika ułatwiania wykonywanych ruchów rękami terapeuty pozwala na jednoczesne torowanie pożądanych i hamowanie niepożądanych Elementów ruchowych. Ruchy w dziesięć sposób torowane SA zbliżone mają normalnych ruchów wykonywanych spontanicznie przez zdrowo rozwijające sie Dziecko, będące w analogicznym Wieku rozwojowym. Hamowanie patologicznych odruchów i prawidłowy rozklad napięcia mięśniowego osiąga sie przez odpowiednie ułożenie Dziecka w przestrzeni i odpowiednie ułożenie punktów kluczowych, czyli glowy, szyi, obręczy barkowej i biodrowej. Ułatwianie oparte żart na poruszaniu okolicami Ciała Dziecka, co wywołuje ruchy kończyn i umożliwia Przejście Dziecka z jednej pozycji do drugiej. Wpływa się na wykształcenie SIE prawidłowych odruchów Postawy i uczy Dziecko samodzielnego Ich osiągania, kontrolowania i wykorzystywania. Wspomaganie w jednej Ze stref pozostawia swobodę ruchów czynnych w obrębie stref pozostałych. Ruchy Wiec Nigdy NIE SA calkiem bierne. Zmieniając strefy sterowania uzyskuje sie czynne ruchy w coraz innych częściach Ciała, zależnie od potrzeby. Ćwiczeniom powinno towarzyszyć słowne określanie wykonywanych czynności, będące poglądową Nauka mowy.
Usprawnianie powinien prowadzić terapeuta Razem z rodzicami Dziecka juz przed 6 miesiącem Jégo Życia.

METODA zawiera także dodatkowe Techniki służące Regulacji wahającego SIE napięcia mięśniowego:

  1. Nacisk i Ciąg, obciążenie i opor stosowane na podobnych zasadach Jak w PNF. U spastyków pozwala, aby utrzymać i odzyskać równowagę, u atetotyków i ataktyków ułatwić statykę i kontrolować powolne ruchy.
  2. Zatrzymywanie Ruchu w wybranej Jégo Fazie oraz utrzymanie osiągniętej pozycji. Pozwala, aby osiągnąć
    umiejętność dostosowania Pracy mięśni Przy zmianach Postawy i kontroli przebiegu Ruchu.
  3. Poklepywanie określonej CZĘŚCI Ciała, co moze działać hamująco LuB stymulująco.
  4. Rozluźnienie przygotowuje spastyczne Dziecko do ćwiczeń i moze służyć JAKO przerywnik miÄ
    ćwiczeniami. Rozluźnia SIE przez głaskanie, potrząsanie kończynami oraz wahadłowe ruchy tułowia i kończyn.

 informacje dot. Vojty i NDT

 Pielęgnacja

Sposoby pielęgnacji dziecka (noszenie, trzymanie, przewijanie, karmienie, podnoszenie, układanie, ubieranie, rozbieranie, kąpanie itd.) przedstawił fizjoterapeuta pan Paweł Zawitkowski w swoich książkach. Szczegółowy instruktaż – zdjęcia z. opisami można znaleźć na stronie maluchy.pl, a na www.mamotatocotynato.pl  zamówić książkę wraz z płytą instruktażową i zdobyć nowe informacje. I jeszcze  Filmy do obejrzenia

  

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *