Masaże, akupresura

 Masaż Shantala

U dziecka (nowonarodzonego, niemowlaka i starszego dziecka) dotyk jest najbardziej rozwiniętym zmysłem. Jest podstawowym środkiem komunikacji dziecka z otoczeniem. Głaszcząc go, pieszcząc, delikatnie masując dajemy mu poczucie bezpieczeństwa oraz pretekst do śmiechu i zabawy. Dla najmłodszych dzieci najodpowiedniejszy jest masaż opracowany przez Fryderyka Laboyer w oparciu o hinduską metodę Shantala. Masaż poprawia samopoczucie naszego dziecka, zapewnia mu relaks oraz rozluźniając mięśnie i stawy powoduje swobodę ruchów. Wczesne miesiące życia malucha to przechodzenie od pozycji embrionalnej (zgięciowej) do wyprostowanej i wtedy to rozciągają się mięśnie i stawy. Mały człowiek stopniowo uczy się koordynacji ruchów. Masaż więc jest wyjątkowo korzystny, wspomaga koordynację mięśni, zwiększa ich elastyczność, przygotowując dziecko do ćwiczeń fizycznych. Jedną z najważniejszych potrzeb malucha jest jego stały kontakt z ciepłym, delikatnym ciałem matki. Karmienie piersią tylko częściowo tę potrzebę zaspokaja. Masaż to sztuka wyrażania dotykiem naszej czułości i miłości do dziecka.

Korzyści wynikające z masażu: zwiększa odporność immunologiczną, stymuluje dojrzewanie centralnego układu nerwowego, pobudza pracę układu krążenia, trawienia, oddychania, wpływa na równomierny rozwój siły i giętkości malucha (szczególnie  istotne w kształtowaniu jego właściwej postawy), wspomaga rozwój motoryczny (ułatwia siadanie, stanie, chodzenie itp.), uspokaja, odpręża, przynosi ulgę w problemach zdrowotnych takich jak kolka, zaparcia, kłopoty z zaśnięciem, gorączka, katar, kaszel.

Rodzicom masaż ułatwia nawiązywać bliski kontakt z maluchem, uczy reakcji dziecka, zwiększa stopień wzajemnego zaufania. Regularne masowanie dziecka daje rodzicom możliwość kontrolowania jego rozwoju i szybkiego odnajdywania miejsc, w których występują bóle i napięcia. Masaż dziecka według techniki Shantala wykonuje się przed lub co najmniej godzinę po posiłku. Można go powtarzać dwukrotnie w ciągu dnia, najlepiej rano i wieczorem. Pomieszczenie, w którym wykonuje się masaż powinno mieć odpowiednią temperaturę, dziecko należy całkowicie rozebrać i nie może ono odczuwać chłodu. Dziecko kładziemy na nogach (równolegle do nich) na kocyku, pod którym dobrze jest podłożyć ceratkę. Rozluźnienie i odprężenie, które daje masaż, często doprowadza do opróżnienia pęcherza moczowego.

Masaż należy wykonywać w następującej kolejności: klatka piersiowa, ramię, dłoń (jednej i drugiej ręki), dalej brzuch, nogi, plecy i twarz. Masaż kończymy kilkoma ćwiczeniami rozluźniającymi. Masaż wykonujemy wolno i lekko, dostosowując nacisk indywidualnie do dziecka. Każdy ruch powtarzamy 4-5 razy. Masaż należy wykonywać systematycznie do czasu zdobycia przez dziecko samodzielności w poruszaniu się. Masaż można wykonywać całościowo (typowy masaż Shantala) lub tylko wybranej części ciała np. brzuszka – w sytuacji kolki czy zaparcia, dodatkowo dołączając działanie aromaterapii (szczegóły dalej w tekście).

KLATKA PIERSIOWA

Dłonie kładziemy obok siebie na środku klatki piersiowej – wykonujemy ruch na zewnątrz (tak jak byśmy chcieli w otwartej książce przypłaszczyć kartki po obu stronach grzbietu). Dłonie pracują jednocześnie w przeciwnych kierunkach.

Następnie dłonie pracują krzyżując się kolejno – nasza prawa ręka przechodzi przez klatkę piersiową i masuje w kierunku prawego ramienia dziecka, lewa ręka odwrotnie. Ręce pracują jedna za drugą – każdy ruch ręki kończymy ześlizgnięciem małego palca po powierzchni szyi dziecka.

RAMIONA

Obracamy dziecko lekko na bok, jedną ręką trzymamy dłoń dziecka, a drugą obejmujemy bark tworząc pierścień z naszej dłoni i masujemy nią całą długość ręki dochodząc do dłoni. Ręce zastępują się jedna za drugą, zawsze posuwając się od ramienia do dłoni.

Układamy ręce jedna nad drugą obejmując ramię, tworząc pierścienie. Obie ręce wykonują ruch śrubowy w przeciwnych kierunkach, jakby delikatny ruch wyżymania kończyny. Po dojściu do dłoni obie ręce wracają do ramienia i rozpoczynają od nowa.

DŁOŃ

Masujemy dłoń kciukami od podstawy do palców.

BRZUCH

Zaczynamy od wysokości łuków żebrowych, dłonie ułożone prostopadle do ciała. Ręce pracują płasko jedna za drugą, w dół brzucha, jakby delikatnie opróżniając jamę brzuszną dziecka.

Następnie masujemy brzuch przedramieniem – prawe przedramię masuje, podczas gdy lewa ręka unosi nóżki dziecka ku górze.

NOGI

Patrz ręce

PLECY

Obracamy dziecko na brzuch – kładziemy je w poprzek naszych nóg głową po naszej lewej stronie. Masaż w kierunku poprzecznym – kładziemy ręce na wysokości karku dziecka – dłonie pracują płasko, jedna za drugą w kierunku pośladków i z powrotem.

Masaż wzdłuż grzbietu – masujemy lewą ręką- od karku do pośladków i z powrotem (prawa ręka obejmuje pośladki dziecka, przeciwstawia się sile lewej ręki).

Masaż wzdłuż grzbietu do stóp – lewa ręka prowadzi masaż od góry ku dołowi przechodząc aż do pięt dziecka, następnie wraca z powrotem. Ręka prawa delikatnie utrzymuję stopy.

TWARZ

Zaczynamy od środka czoła przemieszczając ręce w kierunku skroni i okrążając oczy schodzimy na policzki, dalej po obu stronach nosa i z powrotem.

NA ZAKOŃCZENIE masażu wykonujemy trzy dodatkowe ćwiczenia:

Chwytamy obie ręce dziecka i krzyżujemy je na klatce piersiowej, następnie odwodzimy je do pozycji wyjściowej (Można przy tym intonować samogłoski A i O).

Chwytamy prawą nóżkę i lewą rączkę (okolice kolana i łokcia) i wykonujemy ruch kolanko do łokcia – druga strona tak samo.

Chwytamy obie nóżki, krzyżujemy podudzia i podciągamy kolanka do brzucha, następnie prostujemy (dodatkowo jest to doskonały sposób pielęgnacyjny przy kolkach i zaparciach).

Kilkakrotnym wykonaniem tych ćwiczeń, uzupełniających efekt rozluźnienia, kończymy masaż.

 

LOGOPEDYCZNY MASAŻ TWARZY

schemat punktów do masażu

Rys. 1

Masaż – uciski:

Punkty:  nasada noska, kąciki oczu, nosa, górna warga, kąciki ust, dolna warga, dno jamy ustnej wraz z uciskiem na kąciki ust.

Rys. 2

Trzymając żuchwę dwoma palcami od dołu masaż od czoła na boki spiralnymi ruchami.

Rys. 3

Kciuki pod brodą trzymają zwarcie szczękę i żuchwę (usta także powinny być zamknięte), a palce wskazujące robią pętelki od środka ściany nosa pod oczodołem do skroni, a dalej do stawów żuchwowych.

Rys. 4

Kciuki pod brodą – palce wskazujące robią pętelki od brzegów dziurki nosa do stawów żuchwowych.

Rys. 5

Ruchy spiralne od środka twarzy pod nosem do góry stawów żuchwowych – kciuki pod brodą.

Rys. 6

Ruchy spiralne od środka brody na boki i do góry stawów żuchwowych – kciuki pod brodą.

Rys. 7

Palce środkowy i wskazujący dotykają zewnętrznych kącików oczu i schodzą w dół uciskając po drodze punkty; kierują się do brzegów dziurek nosa (tylko palce wskazujące), a następnie do kącików ust (tutaj już wskazujące i środkowe razem) i na środku brody spotykają się palce obu rąk – kciuki pod brodą.

Rys. 8

Kciuki pod brodą, a palce wskazujące rozciągają od środka i ściągają złączone wargi.

Rys. 9

Kciuk i palec wskazujący obszczypują górną, a potem dolną wargę.

Rys. 10

Palec środkowy uciska punkt pod nosem nad górną wargą, a dwa inne palce po bokach uciskają dwa punkty nad górna wargą niedaleko od kącików ust.

Podobnie pod dolną wargą.

Rys. 11

Kciuk i palec wskazujący masują małżowinę ucha ruchem spiralnym z góry na dół.

Rys. 12

Kciuk i palec wskazujący rozciągają małżowinę do góry, na boki i na dół.

Terapia mowy

masaż jamy ustnej, ćwiczenia z językiem (od pierwszych dni).

Masowanie palcem wskazującym:

1. okrężnymi ruchami od czubka do nasady języka,

2. okrężnymi, powiększającymi się ruchami wewnętrznej powierzchni policzków,

3. przesuwnymi, okrężnymi ruchami wewnętrznej powierzchni warg i dziąseł,

4. nagminne wsuwanie palcem, za wały dziąsłowe, wystającego z buzi języka.

W celu wyeliminowania wysuwania języka warto skorzystać z możliwości wykonania płytki podniebiennej na Oddziale Ortodoncji, np. w Warszawie.

Pamiętaj: Mówimy do PRAWEGO ucha dziecka, a śpiewamy do LEWEGO ucha. Uszy są krzyżowo zintegrowane z półkulami mózgowymi (lewe ucho z prawą półkulą, prawe ucho z lewą półkulą mózgową).

AKUPRESURA

Korzystnie na rozwój dziecka wpływa uciskanie odpowiednich punktów na stópkach maluszka. Każdy z punktów odpowiada innej części ciała. Uciski powinny być dosyć silne i trwające parę sekund. Akupresurę można stosować jako element masażu całego ciała.

Schemat stref na stopach do akupresury

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *