Rodzice często chcą dokładnie wiedzieć, jakie umiejętności zdobędzie ich dziecko. Czy będzie w stanie chodzić, mówić, czytać, pisać, liczyć? Jak będzie wyglądać jego uczęszczanie do szkoły? Na żadne z tych pytań nie można odpowiedzieć jednoznacznie mówiąc o jakimkolwiek dziecku. Wiele z dzieci z zespołem Downa uczy się czytać i pisać. Nauka o świecie wszystkim dzieciom przychodzi jednak najłatwiej w praktyce. Takie właśnie metody warto wybierać pragnąc pokazać dziecku ten świat i nauczyć go jak najwięcej. Wiele dzieci jest włączonych do regularnych klas w szkołach, chociaż z wielu powodów nauczanie specjalne jest nieraz znacząco korzystniejsze. Prawidłowe postępowanie z dzieckiem w trakcie pracy z nim pozwala znacznie zmniejszyć stopień zaburzenia umysłowego i wspomaga rozwijanie indywidualnych uzdolnień. Można zrobić znacznie więcej dla usprawnienia rozwoju, niż tylko czytanie i pisanie, a dzieci z zespołem Downa bardzo dobrze sobie radzą z pewną pomocą. Warto zwrócić uwagę na szczególną wrażliwość emocjonalną, która umiejętnie pokierowana wspaniale sprawdza się w kierunkach artystycznych (muzyka, taniec, teatr, malarstwo itd.). Dzieci te, już w dzieciństwie, ale też już jako dorośli lubią uporządkowanie i radzą sobie z zadaniami wymagającymi spokoju, dokładności, a nawet precyzji. Zapewniajmy im odpoczynek i umożliwiajmy „zatopienie się” w ulubionym zajęciu, kiedy tego potrzebują. Umiejętności i doświadczenia utrwalają się poprzez powtarzanie, a w tym przypadku powtarzanie bywa zwielokrotnione w procesie uczenia. Zauważajmy sens i magię w skrupulatnie ustawianym przez całe mieszkanie pociągu z butów 🙂 Dbajmy o spokój i pozytywną atmosferę, na którą osoby z taką wrażliwością są szczególnie podatne. Rozdrażnienie dorosłych odzwierciedla się w zachowaniu dziecka, a przy charakterystycznym uporze zachowanie spokoju bywa trudne. I najważniejsze pamiętajmy o uśmiechu, przytulaniu i nauce w formie, najlepiej wspólnej, zabawy 🙂
Niektóre metody:
- Metoda ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne
- Metoda Dobrego startu M.Bogdanowicz
- Metoda Marii Montessori
- Kinezjologia Edukacyjna dr Paula Dennisona
- Gimnastyka mózgu według P.Dennisona / ćwiczenia
- Metoda Marianne Frostig (Wzory i obrazki. Program rozwijający percepcję wzrokową. Zestaw Marianne Frostig, David Horne)
- Metoda Carla Orffa
- Metoda gimnastyki twórczej – R. Laban
- Metoda gimnastyki Rytmicznej – A.i M. Kniessów
- Umuzykalnianie niemowląt i małych dzieci – teoria E.E.Gordona